24 Mar 2015

Kembali bersiarannnn weehoiii oiii oiii oiii!

Salam suma.....
mesti rahmaiiii gilozzzz yg rindu nk baca entry baru kann!!
kan kan kannn!

mesti rmi peminat maupun haters yg terwonder2 mana munimato ilang kannn!
kan kan kannn!

mesti rmi yg takleh tido mlm, mkn telebih knyg, mndi terover lencun basah, tap kad kt touch n go pon x potong duit gtu sbb rindu sgt kt bebelan ku kann!
kan kan kannn!

mesti uolsss suma keboringan tahap nk sopping online pun asik parking dlm cart pastuh release balik suma item sbb xde mood nk teruskn napsu sopping sbb dh lama x bc nukilan ku ituh kannn!
kan kan kannn!

mesti rkyt jelata suma x keruan smpi g kedai nk beli ikan bilis tp terbeli sabun Daia sbb ati jiwa minda tak selari kannn!
kan kan kannnn!

 hoiii iya kan jek laaa ek!!

Loadssss of things happened actually, ada yg still ingt, ada yg ilang ingatan

Rmi dh tau i'm in "new world" skang
Eehh biar laaa kita nk eksen cam kita pindah dr Msia ke London, walhal masih lagi ku dibumi malaya ini...heheheh

Nie intro jek dulu, nnti ku sambung lagi ye...

Btw sape yg eksaited nk keep on baca my rambling n thot pls raised up ur hand peeps!!
(wahhhh ramai nyaaaaa... >___<  pasrahhh...)

Til then!


-munimato

17 Feb 2015

Detik memalukan


 

Common laaa kan detik mmalukan dlm idop kita nie
Klu kata x pnh rs termalu dpn public, konpem ko bkn human
Mutant kot, teenage mutant ninja turtle! Hahahah
Detik memalukan nie kdg2 xtau apsal terjadik
Boleh disebabkn sndri punya clumsy or org laen punya silap pon boleh gak
Since aku human, byk gak detik memalukn jadik kt aku n few still aku ingt aku citer kt sini, tiga jek yg aku ingt masa ni (bersalin 3 kali, urat memory putus byk dh

 
Terjatuh terpeleot tak pasal2
Nie rs nya ramai jek org tetiba trjatuh terlentang x psl2 kan
N nie memalukan yg paling malu antra segala malu aku rasa..
Aku jln2 kt TBS pastuh, snggh jap kedai belek2 brg jual cam wallet ke hapa tah
Then masa elok jek aku berdiri belek brg, aku ke kiri/kanan sket nk tgk brg deret laen tetiba aku terjatuh trduduk x pasal2, siap kaki melunjur gtu!
X licin, x trpijak aper,kasut x tinggi, xde pasal laa kiranya aku boleh gedebuk trjatuh!
Pastu sblm bgn balik siap pikir dulu, aku pening ke tak ni?ok , x pening so bgn balik!
Malu? Yup , malu giler tahap klu ada tanah kt situ dh lama aku kmbus muka aku nie!!
Salesgirl kedai tuh pon cm teragak2 nk tolong aku ke tak sbb dia tgk aku rilek2 jek bgn balik, xcedera hapa pon! Mmg jadik cmtuh aku akan terbyg2 blik saat2 aku jatuh tuh n cuba gak cr penyebab napa aku jatuh
Pas dh pasti xde sebab, trus aku redha pasrah n terima takdir aku jatuh pd hari itu!

Ada skli tuh aku dgn opismate aku kt KL Sentral, naik eskalator rosak
Yg aku peratikan, tangga eskalator tuh, bila ko naik manual menapak sbb rosak, ko akan ada tendency utk rs pening after mnapak few mata tangga,
Mgkin sbb dia bergaris2, ada garis kuning gtu kot
Tetiba kwn aku tuh cm terlompat2, bkn jatuh tgga tau
Tp cam nk naik tgga 2,3 mata tgga sekaligus tp kaki x cukup pnjg gtu
End up dia mcm jatuh masa naik tgga dlm keadaan trlompat2 kejar mata tgga
Itu pon lawak! Dia siap ckp, dia rs masa naik tgga tuh tetiba tgga tuh cm bergerak smp dia xleh catchup langkah lg smpi nk terlangkah 2,3 mata tngga sekaligus!
Hamboi dh jatuh kemain bdaah ko ye,
tetiba tuduh mata tangga yg ko pijak tu tetiba je elok bergerak, ada karan
Yg aku pijak blkg ko ni plak tak brgerak, hehehehhe
Sepnjg jln pastuh kmi gelak bgai nk rak!
Biasa kn org jatuh masa turun tgga, dia jatuh masa naik tgga!


Selipar luncur munimato…

nie laaa slipar luncur ku, dh almost 6yrs umurnya, beli belas2 ingit jek, setia menemaniku di opis ini
x berani aku ambik gmbo dkt2 sbb dh buruk yg amat, tggu masa putus jek ni
n satu lg sbb aku nie duduk sblh one of the bosses, kang dia perasan aku trtunduk2 amik gmbo slipr buruk, dia ingt aku psiko kang!
kjadian memalukan yg nie aku bole ingt sbb agk baru berlaku pastuh sempot napas citer kt kwn trbahak2!
Berlaku kt opis, aku nk g surau, jln sensorg kt basement parking tuh mnuju ke surau
Time tuh ada renovation kt opis so ramai laa bebudak kontrektor lelaki bercmpur2 laa melayu cina Nepal bangla suma,  n ada beg2 pasir simen byk kt situ
Aku pki selipar nipis jek klu nk g surau, mmg agk licin tp xpnh laa aku jatuh pki slipar tu
Pastuh bru jln 2,3 lngkh aku perasan bebudak kontraktor tuh tgh makan reramai dlm 9, 10 org gtu, duk berderet mkn ,duduk ats peket simen tu
Utk ke surau, aku kena lalu bebetul dpn dorg yg berderet tgh mkn tu, diam jekkk suma konsentret tgh mkn
Tetiba rs cam alamak!! Aku nk kna catwalk dpn dorg!! Aku sorg, dorang berderet berduyun tuh!!! Ofkoz laaa rs malu wei, aku ppuan dorg rerami suma laki!
Nk patah balik cam bangang plak sbb dh tentu2 dorg nmpk aku kuar pintu tuh nk g surau
So dgn rs x keruan gtu aku pon jln jek laaa dgn separa konpiden
Kiri kanan kiri kanan dan kri lagi….
Kembang kempis idung brjln, kaver perut, focus ke surau, tetibaaaaaa!
Elok smp depan dorg bole plak selipar nipis aku ni sebelah terlepas dr kaki n trus srettttt meluncur dpn mata dorg!!
Bkn putus tau, just terlepas dr kaki n sbb aku lngkah beso2 laju2 , selipar tuh mmg kaw2 punya meluncur jawoohhhhh  n laju je, kena plak dgn simen kwsn renovate tuh cm berpasir, bunyik dia mmg nyaringgg sretttttttttt gtu! N landing trus kt tepi peket simen!
Ko tau cmner rs malu aku time tuh??mmg kebas siot muka nahan malu!
Nk x nk trpksa gak jln sblh kaki xde slipar, g kt peket simen tuh, sauk slipr tuh pki blik n lelaju lagi trus ke surau! Time tuh aku dh mmg terbahak2 sensorg sbb rs budus gilerr laa slipar tuh! After prayer, nk kuor surau aku ngendap2 dulu
Ok dorg dh abis mkn, bru mencicit aku jln blik opis
Smpi opis bergenang2 airmata tahan gelak , tahan malu, nk citer kt kawan pon sempot2 napas!! Heheheh

Melompat ingt handbag nk kene ragut, rupa nyaaaaa….
Ni pon memalukan sbb berlaku in public
Tak ingt katne tah, sonok2 aku berjln sensorg (blik kje rs nya), tetiba aku rs handbag aku yg aku sangkut kt bahu tuh cm terlondeh trlps gtu
Aku jenis handbag mmg agak berat, segala hapajadah suma ada dlm tuh
So klu dia trlondeh dr bahu mmg bole rasa/perasan kaw2 laa kn
Masa handbag aku londeh tuh trus aku pikir, ohemgeee, aku kene ragut!!!
So otomatik aku cm duk mncngkung trus tgh2 jln tuh!!
(tgh type ni pon aku cm sengih2 sorg2 pikir punya bodoh n hodoh keadaan aku time tuh!)
Tp sbb kelamkabut, proses mncangkung tuh cm taktentuarah, cm terbersilat dulu sket haiyahhhh haip hiappp pastuh baru jdik posisi mencnagkung tuh !!
(cer byg kan dlm kpla otak korg ye! Guna imaginasi thp tertinggi tau!)
Sbb aku pnh baca, klu ko kene ragut, just letgo bag n trus rendahkan badan/cangkung/duduk sukati laaaa utk elak ko terseret dgn bag tuh so that elak kecederaan serius gtu laaa
Korg rs aper trjadik sbnr nya???
Takde sape pon nk ragut aku, tp tali beg aku putus so beg terlondeh n aku xpasal2 trus bersilat n mncngkung tgh jln!!!! Muahahahhahahaha
Malu darab doploh okey!!!!
Ko leh bygkn cmne rupa aku time tu, ttibe m bersilat n trus mncngkung tgh jln???
              Elok aku mncngkung, aku rs cam ehhh, apsal beg aku ada lg sblh aku ni??
Xjadik ragut arini ke?pospone esok ekk??hahhahahah
Aku bgn blik, sauk tali beg nk gntung ats bahu blik bru perasan tali putus sebelah!
Tuh laa, beli beg murah lg, kan dh putus pastuh perasan nk kene ragut!!
Malu gilerrr, trus kepit beg n jalan lelaju….

Hoiiiii…….lama x nmpk!! (mmg x pnh nmpk pon….)
Ni kt KL Sentral time org rmai hustle bustle gitu,
X ingt laa time balik keje or g keje
Aku mmg akn jln laju menonong x ingt punya, ttibe mata trnmpk sorg kwn yg dh berkurun x jumpa (zue namanya, zue@zuriana if u read this, I’m talking abt you Zue-giler perasan suma knkwn bc blog aku!!!!)
Xtau nape aku sgt gopoh clumsy suma aku nmpk dia trus x cek/pandang dua kali
Trus aku jln laju kt dia n jerit, hoiiiii, ape citer ko skang?? (gtu laa lbh krg)
Bkn jerit sipi2 ye, ni jerit exactly kt muka dia n nada tggi sbb eksaitet giler
Skli dia tuh pusing, alamak!!!!bkn zue, org laen yg bila dh pusing lngsung xde mcm zue pon!!
Berlumba2 lebam pitam aku dgn budak yg aku hoi kn tuh!!
Budak tuh mybe sbb trperanjat ttibe ada kakak manesss hoi kt dia sekuat ati,
yg kakak manesss munimoto plak lebam sbb diri sndri pon trperanjat org yg aku hoi kn tuh bkn kwn aku, lngsung x sama plak tuh!!!
Glbh2 aku ckp sory n smbng jalan kiri kanan kiri kanan laju2….
Dh nek tren aku senyum sengih sorg2 byg kn reaksi budak tuh n bygkn cmner punya sengal rupa aku masa tuh…mmg memalukn giler rs!!!
Lesson learnt, bg laa salam memolek klu pon eksaitet jumpa kwn lama…
Hoi mengehoiii bukan budaya kita!hahahahaha



Suma tuh masa trjadik mmg kaw2 memalukan sehhh tp biler citer blik trus sengih2 sorg2 pikir ape ke bangang nya laa kau ni che moni oiii!!
The truth is rs nya, klu stkt jatuh in public tuh rmai jek org pnh rs kan!!! So xde hal laaa kan!!
Lagipon, bermalu-maluan skang, bergelakberdekahkan kemdian! Kannn!!


-munimato



16 Feb 2015

Resepi roti bertelur bercheese berdebah......

Meh aku share resepi yg simple lagi mengemukkan
Bila simple, slalu laa aku buat
Bila slalu buat, slalu laaa mkn bnda nie
Bila slalu mkn bnda ni, berat makin laa brtambh
Bila berat makin mencanak naik, mulaaa laaa rs nk hempuk diri sndri bila tgk org keliling kurus melidi jekkk

So try this recipe at your own risk laa ye!

Resepi nie bertajuk ‘Roti bertelur bercheese berdebah’
(Cheese cis bdedebah sbb sdp tp mnggemukkan!)

Aku rajin amik gmbr so sila hargai ye….

!) Bahan2 nya:
Sekeping roti ( xkira Massimo or gadenio or ape pon)
Sebiji telur (cuci dulu tau)
Cheese ( xkisah mozzarella cheddar parmesan etc)
Cwn plstik (utk tekap bentuk bulat)
Any spices, optional (eg: paprika, chilli flakes, oregano, pepper)
Nie laaa pic bhn2nya, aku pki serbuk cili bg pedas sket
alas sekeping roti  ats tpt rata supaya sng nk tekap, aku pki chopping boad jek gini

pastuh guna cawan plastik n tekap ats roti tuh cmnie

pastuh pnskan sikit myk kt pan, seeloknya guna pan laa sbb rata

bila myk dh pns, letak je roti cmni, bhgn ada myk bior kt centre cmni,tekan2 sikit roti tuh so that dia rapat dgn pan
pastuh pecah telur kt lubang tgh tuh
klu ko nk dadar dulu telur n ltk spices dlm telur tuh dulu pon xpe
tp aku mls so aku pecah jek sebiji dlm lubang roti tuh n tabur spices ats tu

bila telur ko dh mula pns, tabur jek cis bedebah cmni
cis akn cair laa sbb telur pns kan
tabur spices masa ni

pastuh ambik bekas tekapan roti bentuk bulat tadi n tutup ats telur cis tuh
tekan2 sikit supaya lekat

bila bawah roti dh garing, balikan jek cm goreng biasa
Eeeh biasa aku wat elok je tak comot
Tp bila nk amik gmbo siap comot plak tetepi roti aku...huhuhu
Takkan nebes kot??!!
hahahahah mcm masuk tv jek gayanya siap nk neves2 nih...

ltk ats pinggan n sedia utk di ngap!
before ngap boleh jek ltk cilisos ats tuh n mayonis sikit utk kesan kegemukan kemdian ari yg lebih maksimum!!!


seeeeeeee!!! bila mkn pns2 cis bedebah still cair bertali2 cmtuh mmg nikmat keduniaan yg takde tandingan!

Pd aku mkn sekeping roti jek pon agak filling sbb wlu roti hnya sekeping, tp ada telur sebiji n cis berlmbak (chef munimato klu buat konpem tak kedekut cisss, berlmbak aku tabur cis dlm tuh!)

Sekian resepi simple mudah n sedap dr ku
Selamat mencuba ya!


-chef munimato

11 Feb 2015

Bekeja luar vs Housewife Sepenuh Masa?

Hmmm, tajuk cm lepas geram jek nie sbnrnya….

Klu disuruh pilih samada duk umh full time or keje opis like normal,mmg aku angkt tgn kaki kemain sonok nk duduk umh jek
Alaaaaa, suma org pon klu bleh nk duk umh jek, bkn ko sorg munimato oiii!!
EEhh sape kata, xyah tgk jejauh laaaa, dlm opis aku nie jek ada jek golongan yg x suka duk umh

Jenis yg cuti berlmbak2 x abiskn sbb klu cuti xtau nk watpe kt umh
Jenis yg katanya kpla otak akan tepu klu duk umh lelama
Jenis yg x kisah leave burn gtu jek 8,9 ari sbb xde initiative nk smbung2 cuti
Jenis yg xde hal nk balik keje lelambat sbb enjoy jek wat keje kt opis smpi mlm buta
Fuhhh suma jenis tuh mmg sgt bkn aku laaa tuh….

Set aside, ‘income’ factor, aku mmg suka duk umh
Ofkoz laaa klu bkn sbb carik rijiki/pendapatan/gaji/income, aku mmg x suka bekerja
Tea lady opis aku ada sorg mkcik nie, jrg cuti wlu dh agak berumur (50++)
Katanya x tau nk watpe kt umh
Sorg lg tea lady (umur 40++) mmg jenis cm aku, suka cuti n suka blik awl dr opis

Sorg lg colleague aku pon x suka brcuti sbb dia perlukan ketenangan ‘luarbiasa’ dr opis
Dia akn dtg keje dlm kul 7suku gtu, pastuh cherish every moment sblm start keje (8.30am) utk bncuh air, breakfast tenang2 n baca TheStar dgn teliti
Aku tya dia xleh ker breakfast, bc sokabar bgai tuh kt umh smbil brcuti??
Katanya, bila kt umh, dia xleh focus
Nnti teringt nk kene masak, nk kene basuh baju etc sedangkan baca TheStar dgn teliti every morning adalah needs/religious routine utk dia
Dia lbh rela duk opis tenang2 every morning cherish her breakfast moment!
Tak ke pelik tuh?

So knapa aku suka duk umh?
Xde sbb spesifik pon,
Klu nak kata sbb lebih relax, in a sense kepenatan, rs nya duk umh lg pnt oiii!!
Fizikal pnt melampau, mental pon bole tahan pnt esp bila ko puas ngemas, xbrape saat sepah/kecah balik, bole sakit mental disituuuu…

Wlu pnt aku suka duk umh, sbb santai kn kt umh sndri
Aku suka memasak kt umh, chill2 kemas sanasini never-ending, tekan2 tv wlu nk nengok satu citer stgh jam pon kdg2 xsempat, tetiba trgolek tido klu ada kesempatan
Suma bnda tuh sonok utk aku

Ada jenis kwn2 tg aku tgk mmg jenis careerwomen
Sntiasa nk achieve rank lbh tggi, ada aim by the time umor 40 kene jadik at least VP (vice president),
aku plak klu ler bole by the time umor 40, aku nk duk umh xyah keje dh!
Tp rs nya mmg xleh, xmmpu lg nk retire early

Tp mana tau kan, if He permits, by the time umor aku 40 aku dh bole retire dh sng ati…
Aminnnnn sangat lerrrrr kt niat aku yg satu nih…hehehehehe
Knapa nie entry lps geramm? Sbb geram aku still kene bekerja n one of my dear fren dh happily retired duk umh dendiam jd hsewife yg berjya…hmmmm

28 Jan 2015

Citer LRT-rebut handle bar


Again, citer LRT, tp citer nie agak lama laaa
Zaman aku keje Giant taun 2003-2004 kot gtu
Pnh gak citer kan citer nie kt few kawansss, tp kali ni nk citer kt blog plak

Aku commute dr star cheras ke jamek pastuh tukar putra ke kelana jaya
(aku keje giant KJ)
Citer lama tp mmg aku ingt smpi skang sbb mmg sengal n SANGATTT RARE laaaa nk berebut handle bar smpi terjerit2 dlm lrt, ko mmpu??!!hahahahahah
Perebutan kuasa nk pegang handle bar ni antra mamat TM (dia pki lanyard TM n naik kt stsn kerinchi, situ kn ada buildg TM, so aku blasah assume jek dia keje TM kot, tp mybe gak dia dpt lanyard tuh masa beli produk TM ker) n sorg Ah Soh nie
Mamat TM umur dlm 30++ vs Ah SOh dlm early 50 gtu

Bnda simple jek tp sikap taknak beralah n selfish laaa tuh smpi jadik gado beso
Aku menyandar kt tgh2 tren bhgn antra dua koc so mmg aku alert dr awl smpi akhir kejadian tuh
Ah soh pgg handle bar, smpi kt stsn , dia turunkn tgn, letgo handle bar
Mamat TM naik kt stsn tuh n trus pgg handle bar tuh
Bila tren grk, ah soh nk cpi balik handle bar tp mamat TM tuh dh pgg dulu kn so ah soh sudah naik marah, trus arahkn mamat tu pgg handle bar laen
Mamat tuh pon rs nya trkujat sbb ah soh tu ckp cm kuat n a bit kasar laaa kan
So dia ttp brdegil nk pgg gak handle bar yg tuh jugak, xnk tkr laen
Ah soh tuh ckp, dia yg pgg dulu, mamat TM ckp dia naik2 jek tren xde pon org pgg handle bar tuh so dia pgg jek laaa
Nmpk x kalakr giler isu ni??

Dorg bertekak kemain kuat tau, mamat TM ckp, aunty, xde nama u pon tulis sini, kenapa u pulak arah2 saya bole pegang ker tidak
Ah soh berdegil guna konsep dia pgg dulu so dia berhak pgg yg tu, lu cari pgg laen laaa
(at this time aunty nie dia pgg tiang tepi tp agk jauh kot dr dia, so dia nk laa pgg hndle bar yg mmg  ats kpla dia je)
Mamat TM tuh berlembut skit je, dia kata u nk pgg sini laa, pgg so means share jek laa pgg tp ah soh sgt kiasu!! Xnk share wei!!!
Personally aku rs mamat TM tuh idak lerr nk pgg sgt pon handle bar tuh, tp dia nk jugak berkeras pgg sbb sifat ah soh tuh yg cm sgt selfish n mengundang amarah dia…

Smp stns hapa tah, mamat TM tuh turun dulu, sblm turun smpt ckp kuat2,
Aunty turun nnti jgn lupa bawak balik rumah handle bar nie ye, next time u naik tren u bawak sndri pemegang ni, org lain takboleh share!
Mmg klu dgr/tgk nk berdekah2 jek rs ….
Ah soh nie berdua dgn kawan dia yg lbh kurang sebaya dgn dia
So aftr mamat TM turun, dia potpet2 kt kwn dia in English n Chinese,
Rude young man, blablablabla
Tp yg bestnya kwn ah soh nie diam seribu bahasa x mnjwb pon,,,,,pndg straighttt ke depan
Rs nya kwn dia pon malu sehhh dgn perangai dia!!

Nmpk x benda kecik giler cmnie jadik besar , bertekak (seb baik jek xde kes baling2 brg, tumbuk2 org etc, just bertekak mulut jek)
Sumanya sbb sifat selfish, xleh beralah pdhal dedua naik public trnport, bkn nya private kete ke hapa
Yg mamat TM tuh dh nmpk ah soh tuh jenis gtu, ko letgo jek laaa kn handle bar tuh, g jek pgg yg laen klu nk sgt, anggap jek laaa ah soh nie dh nyanyuk kannnn!
Yg ah soh nie lagi laa plak, konsep hapa dia pki aku pon x phm, dia start pgg, org laen xleh dh nk pgg sama???
Betul gak lerrr, kata mamat TM tuh, bwk sndri pemegang, every time ko naik tren ko cangkuk jek kt situ, org lain xleh share!!
Dedua attention seeker kot?
Kmi yg keliling nie perati jek laaa, as long as x libatkan fizikal punya pergaduhan, tak pe lagi laaa kn! Klu dh start memukul bertumbuk rs nya baru laaa ada laaa rkyt2 marhaen ni yg akn tolong….

But seriously, mcm x  percaya kn wujud jenis org cmnie?
snggup tahan tebal muka brtekak rebut handle bar???
klu zmn skang berlaku ni konpem dh ada org amik video, viral muka mamat TM n ah soh ,
 skli muka aku yg lek2 chillex nyandar dlm lrt tgk soap opera free babak gaduh dusyum2! heheheheh

ok, smbung wat keje, kang balik mlm buta bebel tak abis kang aku nih!chaoooow

















26 Jan 2015

Rumah mampu........sssss milik, kata nyaaa laa!

Aku stress xtau apsal xleh nk masukkan gmbr dlm blog nih, dh try byk kli
Ntah hapa sbb pon x tau
Aku nk share resepi chef munimato sbnrnya tp klu xde gmbo cm x best laa kn!
So meh kita borak2 kosong psl lain yg xyah gmbo pon bole
Borak psl umh mmpu milik, kaaaataaanyaaa!!

Skang nie klu tgk rega rumah mmg seram weii…….
Rata2 rega rumah yg selalu aku berangan nk beli 300k++ to 500k++ or even more!
Stgh juta ke atas tau!!……mmg telan airliurbasi jek laa aku nk beli

…tp bnda yg wat aku pelik, umah2 tuh rega kata laaa 300-400k
Pastuh claim as ‘Rumah Mmpu Milik’
Ker developer sesaja print brochure cmtuh bg rkyt marahen cm aku nie sng ati??

Soalannya, sape yg mmpu jadik pemilik umah tuh??

..arituh aku sj tgk2 brochure rumah, rega dlm starting 400k, pastuh kt brochure siap tulis rumah tuh mmpu milik, ada skim lepasan ijazah hapa bagai, gtu laa kekdahnya
……aku dok pikir gak, brape gj lepasan ijazah nk beli umh 400k++ nie??
Stkt 2k ++ konpem bank x bg loan

Pastuh kwn aku (cikgu) ckp , adik dia gj x smpi 3k, max bank bg wat loan umh smpi 200k sajer ye….so umh mmpu milik pon dia x mmpu nk milik…..

Kngkwn aku yg beli landed hse pon trpksa beli jawohhhh kemain dr bndar sbb klu dkt area ke tengah bdr rega umh lagi mncanak menggiler menggunung mengaum mahal
Pastuh memasing keje kt kl, nk berulang kemain laa kan kos nk incur everyday…

Aku bersyukur jek dgn umh yg aku ada skang wlupon jauh di pelusuk ati ni cm tingin gak beli umh landed hse kt kl ni tp sbb aku nie sedar diri dimana aku berpijak skang, so aku pendam jek laa rs tuh,hmmmm, sadis gak laa kan……

Baru2 nie aku dpt text/SMS iklan umh
“Bangi Condo near UKM, 1000sf, 3rooms2bathroom,from 420k only”
FROM 420k?? ONLY??
Condo tak bertanah atas angin lalu jek tuhhh

….apa solution krajaan nk kawal rega umh yg makin x masuk akal nie??
Aku rs kjaan kene tgk reality hidup rkyt bkn base on dorg sndri punya spending
Plg hangin bile aku bc yg ada ‘org di sana’ ckp purata sebulan org guna myk RM130 …tuh calculation yg mmg pd aku ke laut paling dlm…
…cuba bg dia RM130 sebulan utk isi myk, ko rs brape ari ko bole tahan?
Keyword here, jgn just bg sttmt bidaah cmtuh, brpijak ler dibumi yg nyata!

 aku rs bg stiap rumah yg diclaim mmpu milik tuh, kt brochure kene tulis cmni,
Gaji RM20kabove, rumah mmpu milik
Gaji <20k rumah mmpuuu……….ssss nk milik!

16 Jan 2015

How fast time flies……(Ohemgeeeeee aku dh tua!!)



Org ckp once kita jejak je 3series (30-an) kita akn rs masa berlalu sgt pantas.
Aku stuju, sbb sdr2 jek aku dh tgh2 30an…
rs bru smlm tiop lilin smbut bday yg ke-30 (ada ke tiup lilin masa bday aku 30??) tetiba jek dh 36???
Thn ni dh saploh taun aku kawen, saplohhhh , giler mcm maknenek rs!

Aku syak, mcm ada sindiket putarkan masa supaya laju jek..hehhehe

Klu dulu aku rs nk tmpar jek bila org pggil aku ‘akak’, tp skang aku makin redha n pasrah klu bebudak pggil aku aunty…
tp klu pgil aku mkcik cm sentap gak laaa kan wlopon hakikatnya aunty tuh dlm BM mmg mkcik! Ahaks!!
So, sbb dh msuk kategori mkcik2 ni, pe el, perangai tabiat suma pon dh menjurus ke arah makcik2 laa kan
Few things yg aku note:


Klu g memana sopping mall ke, aku bole ralit membelek sudu, langsir,tapis plastik tahapahapa tuh berejam2
Xyah nk sopping mall sgt laa, kedai dua ingit pon klu aku msuk bole berejam!!
Nk decide wane tapis oren ke biru pon bole makan saploh min tau, kene jerkah dgn dedet baru bole decide, ok amik oren! Hahahaha
Ingt time kita ikut mak2 kita g memana dulu, rs stress  jek bila tgk dia belek tuala tgn laaa, berus dawai laaa, cm rs dh kenapa laaa mak aku ni nk beli sudu pon angkat letak belek sanasini berejam2,
angkt trus bayo xleh ker??
Gaya membelek tuh cam klu salah pilih/beli sudu,  rs mknn yg ko sudukan tu bole berubah!!
 kot laa klu beli sudu best ,msk megi rasa biryani plak knnn, bru laaa baloi belek sudu lelama!
Dh kne tulah daulat  kannnn, skang aku plak jd mak2 yg cmtuh…redha jee

Cara berpakaian pon berubah tau, don’t play2!
Mmg bertudung dr dulu smpi skang, tp jaman moda2 dolu, klu pki blouse lengan jarang pon takde hal laaaa, pki baby T yg lengan kontot tp pki tudung, pon xde hal laaa
(OK itu aku rs paling budus punya pesen yg pnh aku try, apsal laaa dulu aku rs ok jek, skang klu pikir balik cm nk hempuk diri sndri kt tiang gol!)
Skang aku masih lg mencuba kearah menghapuskan baju2 pendek yg x kaver bumbumbigaloo tu, cuba beli baju beso2 sket
tp aku admit setanirrojim ni mmg terer mnghasut,
bila aku nk set aside bj yg x brape nk labuh tu, mula laaa kene hasut
“alaa, bole pki dgn cardigan labuh, cntik siot baju ni, syg klu nk letgo, alaaa bkn pendek beno pon, alaaa bj nie stylo tau, pyh nk dpt, last piece pon klu nk beli akn dtg jual kt Harrod London jek ni, baik ko simpan bj nie jgn letgo”
So munimato yg iman tipis ni pon tarik balik bj tu masuk wardrobe….isk isk isk

Skang nie aku mls klu boleh nk pki bj lengan pendek n bercardigan2 bgai, pns laaa klu jnjln kt luar
Klu g keje bole laaa sbb opis sejuk tp klu naseb longkang puaka pd arituh LRT xde ekon mmg brkuap gak laaaa smntra nk smpi ke opis kan!!
So option trbaek ada laaa beli blouse lengan pnjg trus,
klu nmpk berkenan n ada saploh kaler n harga nya murah hamat, mari kita rembat suma saploh kaler,
kita gaya2 kn tdung corak2 jek bg mengaburi pihak lawan!

 Slalu muhasabah diri sndri, artis2 seksi meksi tuh skli bertudung trus elok
Kita nie yg dh lama brtudung, cmtuh laa gak gaya pemakaiannya drdulu smpi skang
Moh lerr berubah sket ye anak2! (makcik munimato menyeruu ni..)

Aku dh boleh tgk citer Pencetus Ummah, Tanya laaa Ustaz, dgr radio IKIM dgn ‘tenang’ n x sibuk2 nk tkr cennel laen dh….huhuhuhu insap ai!
Jaman dolu kalu makpak kita nk bukak citer Forum Perdana TV1 tuh kan, kemain pns jek bontot rs nk blah dr tv, tgn nie veryyy the itchy nk tkr cennel laen kan
Bkn nk kata anti agama ker hapa time muda dulu, tp lbh prefer benda lagha kot time tuh!!
Aku idak lerr gemor nengok Akademi Fantasiot tuh ker tp aku more suka tgk sitcom or citer penyiasatan bersiri omputeh cm McGyver ker, Monk, Hawaii Five O kerr gtu laaa
Skang nie bole dgr ostad ostajah berckp berejam2 pastuh ternganga2 mmbyg kn diri sndri kena bko api neraka laaa kdg2…dh tua kan!!
Mybe gak skang nie pendekatan ostad ostajah biler berceramah mmg laen dr dulu, lbh attractive n bersahaja, nie personal view aku laa kan
Tgk Semanis Kurma pon bole, citer22 kt Oasis pon boleh
Tp ko bg aku tgk citer nyanyi reality TV ni mmg aku nyampah hamat laaaa
Esp reality tv bebudak kecik digayakan cm org tua, berlipstick merah bgai dgn baju gaya artis dewasa tuh, pastuh hegeh2 artis pntas, berbakat kononnya!!
I’m really against those thing!Hrp sgt anak2 aku tak ke arah tuh, Amin sesgt nih!!!
Nyampah tgk anak Melayu trkinja2 mnynyi berjoget ats pentas tuh, anak bangsa lain gembira trlompat2 bila dpt result peksa, anak Melayu kita ke lautttt….
Nmpk x proses penuaan aku ekstrem di situ! huuhuuh

Aku lbh rasional , lbh berpijak dibumi yg nyata gtu
(ayat bajet dulu ringan cam xpijak bumi kot!)

Klu dulu, aku nmpk bebudak/org buta mntak sedekah
Reaksi jaman mudo dulu: Sindiket nih!!!mls laaa nk bg, cpt wat muka grg cm nk menopos!
Reaksi jaman tua skang: hulur jek brape pon, dia sindiket ker hapa bkn urusan aku
Tuh urusan dia dgn Allah
Klu xnk hulur pon xpe, tp jgn nk brckp bnda yg kita taktau,
Xnk hulur, diam jeeee

Klu dulu mkn kt warung/kdai, pastuh org buta/org tua dtg jual tisu, kerepek etc2,
Reaksi jaman mudo dulu: ati aku kemain berdoa dorg x singgah meja aku, nyampah jekk rasa
Tuh jaman muda dulu laaa
Reaksi jaman tua skang: nmpk org tua bwk plastic kerepek beso2, trus sian
Wlu ati xnk beli kerepek, aku beli gak just utk tlg org tua tuh lakukan brg jualan dia
Trus trbyg klu makpak aku yg kene heret plstik beso tuh cmner??
Isk isk isk sentap kannnn….
  
Arituh tgh beli lunch, nmpk pekerja MRT bangla muntah blkg pokok
Reaksi jaman mudo dulu: Pengotor, x senonoh betul laaa muntah kt tpt org bli mknn, dasar pendatang harammm!
Reaksi jaman tua skang: Sian, x sihat pon kene keje
Klu aku x sihat muntah2 cmni dh lama MC dh! Ingt org tuh x malu ker muntah even duk blkg pokok org still nmpk, mesti dia malu gak tp dh x sihat, nk wat cmner….
Brsyukur sbb aku xperlu kerja keras mmbanting tulang tah brape jam sehari pon xtau, bwh pns terik smpi mata dorg suma merah2 jek


Zaman dh tua ni, aku rs aku lbh cool down
Setiap bnda berlaku keliling aku, aku try nk cari +ve side nya
Mmg ati pns mmbara bila boss mrh, bila LRT wat hal, bila anak bergado x abis tp cpt2 pikir bnda yg +ve wlu pon +ve yg mnyakitkan ati balik!
Bos mrh:  sbb dia dh nyanyuk, bersyukur aku mmpu cool down, brmkna aku x nyanyuk!
LRT wat hal delay, xde ekon etc : brsyukur aku still fit utk brdiri dlm tren lama2, xde perasaan nk g toilet ke hapa masa tuh, xde rs nk pengsan ker!
Anak2 bergado bertekak x abis2: brsyukur aku ada ank smpi 3ketul wlupon anak2 aku kdg2 jadik anakanda, kdg2 jadik anaconda!

Nmpk x pozitipnya aku dh tetua nih! heheheheh


Mula dh sakit situ laaa, sini laaa, Physically rs dh tua…dh worn-out!
Skang ni aku slalu sakit tumit, mgkin sbb pki ksut murah nipis kot
Dh start pon aku syarah kn dedet nk bli kasut cap org tua cam Scholl/Clark/Bata
Bior x cntik dimata asal selesa kt tumit aku
Fktor berat bdn yg meningkat dgn stabil n jaya nya pon, ye gak kot!!
Pastuh dh tua nie tumit aku pecah seribu wei, mmg mcm kontraktor keje berat siang mlm gtu tnpa pki kasut
Mcm muka bumi merekah musim kemarau kt afrika nun pon ye jugak!
Sapu cracked heels cream ok jap, lupa sapu jadik tumit kontraktr balik!
Ok fine, tumit kaki kontraktor pon lbh cntik dr tumit aku!

Pastu sakit pinggang tetiba pon ada gak
Lg kronik jenis yg tetiba sakit pinggang lngsung xleh nk tunduk rukuk tu
Pastuh kejap2, sakit pinggang, bila rukuk sujud segala tulang sendi suma bunyik2 mcm dh lapanploh tawon..mmg kesan dr kurang kalsium laa aku ni
Nk pusing sket pon tak bleh, aperpontakblehhh!stresss!!
Pastuh baek dgn sndri, magic gtu, alhmdulillah!

Rmbut pon nk gugur cm kpla aku nie ada musim luruh gtu…kmain byk gugur
Cm bru lps wat kimo pon ye jugekkk…
Nk sdp kn ati, meh kita salahkan shampoo
Nk be realistic, dh tua dh aku nie
Stress tau umh pnuh dgn rmbut aku jek…mcm2 shampoo dh guna tp still nan hado hasil nya, so aku potong kontot jek rmbut so klu gugur pon xsakit ati nk mnyapu

Seb baek jek aku blom beruban sbb ramai gak aku tgk kngkwn aku yg baya2 aku dh start ada greyhair…fktor tekanan pon ye gak kan!
Tekanan+penuaan!

Kuku pon klu pnjg sket mula laaa dia terlanggar ape sikit pon cm pecah/sompek
Ishhh, nyesal x suka minum susu dr muda dolu……!

Phisically rs dh tua sbb dr dulu aku pki kasut saiz 6, skang mmg takde dh kasut aku saiz 6
Suma saiz 7, sbb tpk kaki pon dh ‘makin sihat’ gamaknya! Muahahahah

On a serious note, aku rs aku dh mcm mkcik2 makincik dh tua bila aku sgt risau tgk kebejatan social zmn skang
Aku ada 3org anak (as at to date laaa, huuhuhu) aku plg risau klu ank aku pon jadik xtentu arah , jadik kutu masyarakat, runtuh akhlak suma tuh
Aku pndang keliling, bila aku naik lrt, bila aku tgk FB, bila aku kt sopping mall, byk bnda yg aku rs x patut laaa wahai anak muda ko berperangai cmni punya jelik/jelek
Dr segi dressing, perbuatan, percakapan suma laaaa
Mls nk ckp pasal bangsa laen, aku more to peratikan bangsa kita sndri….
Yg merendek secara trbuka dlm lrt, yg pkian cam x cukup kaen kemain , yg jenis bole maki hamun mncarut2 kt khalayak ramai….
Aku pnh tggu teksi kt lrt Cheras, q dpn aku bebudak remaja ni (bangsa kita..) 2,3 org, pakaian mmg Hoolywood kebabom abis, dgn boot bgai, skirt pendek bj sgt tight berjaket kemain (oiiii dikkk ko x pns ker??!), rmbut wajib2 laaa kaler perang omputeh
bila brckp tuh, sikit2 mncarut2, sikit2 mncarut...
Dpn dorg ntah minah saleh sesat mana q nk nek teksi gak
(Minah saleh pki biasa2 jek)
Pastuh minah saleh pusing blkg tya budak2 remaja Hollywood wannabe ni, teksi kt sini bole g HUKM x? (in very simple n clear English accent )
Hollywood wannabe suma trus glbah x reti jwb ape, x reti spiking lngsung sket pon laa tuh! Klmkabut toleh kt aku mntk nyawa!!
Hoiiii malu laa sket, dressing cm nk attend Red Carpet Grammy Award bgai, org tya simple question/direction pon ko xleh nk jwb
Nmpk x luaran n dalaman tak seiring??malu bangsa jek kan!

Suma tuh bole wat naluri makcik2 aku nie rs tercuit, rs marah, rs sedih tgk dorg jd cmni
Aku ada anak, so aku harap sgt n berdoa pd Allah, jauhkan laa segala gejala x baek ni dr anak aku, klu pon ditakdirkan anak aku x skolh tggi, tp yg penting bior laa pekerti peribadi ko mulia nak oiii….(kemain merintih hati tua sang ibu ini….)sob sob sob sob

Nie suma point2 yg aku rs diri aku nie makin mcm makcik2 maknenek
Tp btul pon kan, umur dh makin meningkat, xkan selamanya nk jadik adik manesss kan!!
Bior laaa makin meningkat umur makin aku jadik mcm mkcik2, redha jek laa
Dr umur meningkat tp berlumba2 nk jadik muda balik, apa kelasss kan!!hehehehe
Yg pnting jiwa raga didalam ini ada lagi laa sipi2 rs mudabelia tuh!
Tetap taknak kalah ek kau nie!!


pssst, sbnrnya makcik muni nk share entry resepi tp gmbo lak xleh upload, xtau nape so trus cm nk hangin, tp pozitipkan diri, so trhasil laa entry bebel2 ni... baca laa seada nya!


 -aunty munimato mngundur diri ye nakkk!