24 Aug 2015

Deco...my house!

Tajuk mmg inviting kannn!!
My Decooooo.....oooooo oiiii!
Sbnrnya "My Deco In My Dream"
In My Dream ye sohabat2 sekalian alammmm..

Lately kt wall fb aku ( n rmi lagi kot?) bersepah org share post psl deco umh
segala ceruk umh oiiii, dr hall, ke dapur, ke balkoni, ke laundry area, tu-de-mun-en-bek to the toilet!!!
aku ingt aku je yg tgk deco tuh rs berombak2 dada menahan stress,gout, sembelit dan segala jenis kesakitan!
Sakit ku disini, disitu, disinun dan dimana2 beb bila tgk deco2 tuh suma
scroll2 satu2 gmbo, sedor2 basah lantai airlior mnjejeh, 
 kemain hebat punya berangan! lempang2 muka baru kembali kealam nyata!

tp tuh laa hakikat hakiki tabii nya
deco tuh suma ohsem, tapi kos kita2 rkyt marhaen nie asik trbolos jekkk kan!
nk spend utk grocery pon ketar2 tgn, apetah lg nk deco meletops cmni, mmg x trcapai laaaa akalku dan bajet kuuuu

aku nie msih hegeh2 lagi nk beli umh kt kmpong ku ini
tggu uang jatuh dr langit, lmbat nyaaaa weeehoiii!

wlu pon belom masa nya lg, tp aku dh siap berangan mat jenin langit ke-7 oiiii bila tgk deco2 nih
berangan kn tak kna bayo so ayuhhhhaiiiii meh laa kita keep on berangan......

HALL
aku berangan satu feature hall earthy color
mybe x pki wallpaper, tp pki nippon momento tuh
ada tv 50"**lap peloh nitik2**
nk kosi sofa L-shape yg pnjg melingkar tuh
**pooodahhchaiiittt duit x melingkar lngsung!**
kosi sofa lingko pon earthy color tp contrast dr color feature wall
**bajet diri Eric Leong melelong di sini!**
nk coffee table kecik je, aku x suka semak gedabak kt tgh hall
plaster ceiling n ada chandelier juntai2 seketol! muahhsss

DINING AREA
feature hall kaler yellow mustard tp not so bright laaa
nk meja makan marble 8-seater, kusi leather type kaler putih
8-seater okayyyy!!! kata berangan kannn!! bior smpi langit ke-7!
pastuh kt hall kuning tuh ada frame putih
gmbo kiddos ms kecik, print itam putih
side sblh lg ada gobok laci2 kaler putih gak utk aku simpn handtowel, serviette, saprah segala bnda utk dining laaa
ats gobok putih ada cermin lebar abis berframe putih gak
ada plaster siling gak n chandelier seketol! 
muahssss skali lg disituuuu!heheheheh

KITCHEN
aku x pikir ada wet dry kitchen
tp mesti ada kitchen cabinet
thinking of 4G material kaler putih grey black gitu
ada tall unit utk consumable item
ada built-in oven n microwave
oven nk kena 8-function minimum, sng mak ko nih nk golek ayam, nk wat roti, nk tanak pulut bgai!
(eeehh tanak pulut pki oven eh??)
microwave xde hal sgt sbb main functionnya rs nya utk pnskan lauk jek mostly
dlm drawel pki swivel pusing2 smpi trcmpk, smp pening!
hub hood suma senada dgn kaler KC
island or peninsular wajibulghunnah ada dlm angan2 kuu
hohhohoho smbil type nie pon bole snyum lebar smpi telinga oii!

owhhh nie mmg cecita aku yg nk kne mentioned kt sini
aku nk esbok 2door side-by-side or 4door
sila gugel klu nk tau cmne
aritu tgk kt sengheng rega dlm 4.5k
phewwww, lappp peluh jantan betina suma dh mnjejeh nih!
aku ttp brkeras kt dedet, aku berhak dpt fridge gabak tuh sbb aku suka msk, perlu esbok beso utk smpn bhn msk
aku xkan sesiakannnya, ayat kene drama sinetron gtu
eeehhh tp hakikat gak lerrr, aku suka msk tau!
klu tetiba jd mls abis laaa aku kna tdo dlm esbok pasnih!!

pastuh sink 2 sink n nak kpla paip yg mcm kt hypermarket tuh 
ala yg boleh tolak sana sini mudah lentur tuh, tah hapa nama aku pon x pasti
kt bhgn island tu bole muat at least 3kusi, situ utk bfast kids je gitu
wahhhhh, sujud syukur aku klu dpt suma nie!

BEDROOM KIDS
utk gegirl , aku nk katil dorg kaler putih
katil single, aku xnk bunkbed sbb aku rs akn glp bilik wlu bunkbed save space
pastuh kaler mgkin very light pink ker gtu
perabot kaler putih, curtain, carpet kaler pepel
so combination pink pepel
klu ada rijiki ltk builtin cbnet full , kaler putih 
klu full cbnet sng mak kauuu nih nk simpan sgla toto bntal smpul cadar curtain basahan bgai
klu xde rijiki beli wardrobe biasa jek jwb nya tp kaler kna putih gekk ye anak2!

bilik miq lak kaler biru klabu kot tp nk kna carik biru yg brtul2 bole match dgn grey laaaa
bilik boy aku prefer perabot kaler grey2 silver gtu
dedet berangan nk belikn miq jenis  katil yg ats katil, bwh utk study
jenis kt IKEA byk tuh
**jengah poketttt!!**
wardrobe pon sama cm bilik girls cuma kaler tuh tukar jdik silver grey

MY BEDROOM
aku nk hangkut jek katil yg aku pki skang
king size n tilam mmg tahap hotel punya tebal
so ada pnjimatan dsitu
Ehemmmm,sejuk ati dedet dgr aku pndai brjimattt!!
muahahahhaha

tp klu blik kids aku xbrape kisahkn builtin wardrobe, tp utk bilik aku, aku mmg nk builtin wardrobe full specs selagi bole
kaler putih n siap cermin beso!
ehhh dedet, nie longterm punya pikir tau!
konpem2 nk kna simpan byk curtain laaa, towel laaaa, bedsheet laaaa, bantal2 laaaaa
n hakikat baju aku mmg byk berlambak sbnrnya!
tp nk gak design utk simpan handbag n tdung aku yg byk tuh
(READ: no brand at all tp qtty mmg brlmbk!)
bilik aku xyah laaa chandelier bgai, downlight biasa2 jekk udah

aku nk feature wall kaler pepel yg cantik anggun gtu
aku dh ada frame mcm abstract kaler pepel gak, dh matching dh tuh!
masterbedrroom punya toilet aku nk terang, xmoh gelap2, rimas

ko tau cik jahhhh, kak namm sgt nih kemain bunyiknya!
Si dedet tuh mmg kemain bercita2 nk bathtub dlm toilet kmi
Klu ruang xcukup beso utk ltk bathtub, dia punya cecita laen nk ltk bilik kaca mcm toilet hotel tuh!huhuhuhhu
motippp???aku pon smpi skang xbrape clear motip hapa dia tu!
tp ikotkan je laa angan2 dia kan!hehehe

Ok nie part plg terpinga2 ye, dia nk bathtub/bilik kaca dlm toilet kan...ok aku cuba terima request tuh
Pastuh nk toilet cangkunggggg!!
Ko rasa???? indah?? elegant? rare??
Sbb dia kata dia geli montot2 share ats toilet bowl tuh...
Isk mls laaa aku nk hujah pnjg2 kt sini sbb aku dh hujah pnjg lebor kt dia....aku rs dia ada plan nk wat toilet kmi tuh public toilet kot, sbb tuh byk montot yg akan share duduk ats bowl tuh!uhuhh

Next, suma toilet nk kpla shower yg beso gabakkk tuh
arituh aku tgk ktne tah satu kpla dh brape ratus!!
fuhhhh sakitku disini laaa nakkk oiii!!
pastuh suma toilet kna ada heater, tuh aku rs mmg penting utk mndi pagi....

MISC
nk gak ada laundry area wlu ceponet
kmi aritu dok usha2 washing machine 16kg
hambik ko, bleh wat partime dobi dh nieee!
pastuh klu ada rijiki aku mmg nk invest in dryer
klu sorg punya baju mmg gedik geletissss laaa kan nk pki dryer ni
aku personally rs dryer mmg helpful utk cut time sidai baju, pilih2 baju mna kering nk angkat, leraikn dr hanger 

aku skang kna basuh baju everyday
klu delay one day pon dh kemain melambak dh laundry aku
so 16kg washer n dryer aku rs brpekdah uk aku
tp dryer tuh mgkin gak laaaa tidak lerrr ari2 aku guna
klu coce elok pns, sila rajinkan diri sidai kt luar!

utk laundry area aku nk cari jenis iron stationed yg lekat kt dinding tuh, save space n nmpk kemas ironboard x nmpk
cecita nya nk iron bj kt laundry area jek

pastu nk wat builtin rak kasut oiiii!
xpon nk kna carik rak kasut yg muat byk kasut n wane putih

sng citer most of the furniture aku pilih putih
pastuh after few years putih jadik kusam, kita tampar diri sndri ye!

lg apa ek?? 
Ooooo, setiap pintu aku nk ada frame putih mcm most of the rumah omputeh
klu ko perati umh omputeh, pintu2 dia mostly ada frame
xnk kecik sgt, frame lebar cntik n nmpk elegant! wahhhh

n lagi berangan nk beli pinggan pat segi plak
xnk dh bulat2 ni, very old skool kuhnun!!
lgpon aku x pnh beli set pggn, umh KL dulu aku pki  yg set org bg ms weddg jek, mmg caca marba segala corak
jgn bimbang dh x wujud dh, aku tgglkn jek pepingan caca marba tuh kt KL
(FYI aku jual umh KL skli furniture, fridge, wahing machine, rak, sofa bgai etc,  sbb tuh kna start frm beginning beli brg umh balik!)
Langkaweeeeeee, here I come baybehhhh!! weeewitttt!!

ehh lupa nk ckp, suma bilik ltk ekon, 
pastuh hall pon ada ekon
sng citer umh full ekon tp jrg bkk sbb x mmpu! keji gilerrrr!!

tp aku akan kawal kaw2 kids xbg pki ekon slalu
caranya, klu dorg tdo bkk ekon, aku akn ttup sblm aku tdo n bkk kn dorg kipas
sbb tkut dorg sedar ekon ttup, dorg bgn blik n nk bkk ekon balik, 
so aku dh psg taktik, lps dorg tdo aku ttup ekon, bkk kipas n simpan remote ekon dorg dlm bilik aku 
xde remote maka dorg xleh bkk....
sok pg aku ltk laaa blik remote tuh! heheheh

pastuh berangan nk wat seketol pondok gazebo gedebos kt luor umahhh!
jadik ptg2 yg santai aku leh bukak esbok beso aku, kuorkan bahan wat minum ptg, goreng2 bakar2 dlm oven 8-function aku, bancuh air teh tarikkk n hidangkan kt luor kt gazebosss aku tuh!
nyamannnnn!!! ehhh sengih2 lagi dh aku menaip nih!!

opsss lupa plak, lantai mesti laa nk timber/wood flooring
baru laaa sdp kaki pijak!
huhuhuh ayat mmg nk mntk kaki kan!!

pastuh aku dh siap gugel tnman yg x semak bole tnm dlm pasu tau!
aku x suka pokok byk2 sbb semak jek aku rs
tnm bunga2 pon x minat tp aku nk tnm bnda yg brguna cm daun sup, daun bwg, daun kesum
jenis yg klu beli kemain seikat byk, nk guna ceponet jek pastuh simpan esbok lama jadik busuk
solution, tanam sndri tp xnk semak so kna crik yg bole tnm dlm pasu kecik je! pasu putih to be exact! mihmihmih!!

wahhh nmpk x kemain specific suma deco berangan aku nie!!

back to reality......
ko ingt aku mmpu wat suma nih2???
mmg beruntung sgt laaaa sujud syukur klu dpt wat suma bnda yg aku angan2kan nie sekali arung!
seriusssss, nk capaikn suma bnda nie perlu aku rs 100k!
hahahahahah mmg 100 tahun lg lerrr jwb nya!


tp takpe munimato, keep on berangan
mana tau bole jadik knyataan!
klu xjadik knyataan pon takpe sekurang2nya dpt berangan pon dh sonok kannnn!!

hmmmm, aku biasa sblm tdo, lps bc suma doa2 alau antu bgai, aku mesti picture kn suma benda yg aku type ats nie
dr satu room ke satu room aku wujudkn dlm bayangan aku tau
bior leerrr korg nk kata saiko pon, i is memang like that!

peace uolssss, berangan ku x kacau sesapa kan so chill2 lek2 ye , bak kata org skang, keep calm n keep on dreaming!

Ehhh ko dh reveal suma gaya umh ko kt sini, xde laaa suprise element nnti munimato hoiii!!
Nk seprais??? Dont worry mere betehh!!

Korg akn seprais bila find out umh aku akn turnout plg2 byk pon satu per lapanbelas dr ape yg aku berangan kn kt sini!!
heheheheh sepraissss jugak laa khennnn!!
 lantai pki tiko getah jek uolsss, timber/wood flooring konon!!!
Mmg in my dream ajeee laaaa......

1 comment:

  1. Berangan tu kan free..Takpe tapi tak mustahil kan hehe, lagi satu kalau rasa nak impian cepat tercapai cepat2 la doa masuk pertandingan dapat sejuta ke kan hehe

    ReplyDelete