26 Aug 2015

Pikir sejenak....(post ni byk pengajaran tau!)

Random points sbb random topics

1) Keabadian cinta, wow sangat nih!

aku trbaca kt FB psl Yatt Hamzah (wow sgt ye, sbb aku knl artis!) dh sah brcerai.....aku bc dulu rumahtangga dia pnh brgolak, pastuh dh tenang n nmpk bahagia n tup2 sah brcerai....
all in short time period
brgolak-brtenang bhgia-brcerai
hmmm btul laaa kan, jodoh, ajal , maut suma kt tangan Allah, sape kita nk judge n nk pertikaikan....mgkin tidak bersama itu yg plg baik dan tenang utk dorg, mgkin....
dorg ada ank sorg n bila brcerai, bnda yg plg baik berlaku adalah utk keep on tenang dan tak bermusuh, demi bahgia si ank, btul x?
Tak semua perkahwinan ditakdirkan utk kekal ke Jannah bak kta org skang,
 so klu dh mmg takdir nya utk brcerai, lbh baik dgn pnuh redha, pnuh keinsafan n cr jln lain utk bhgia....
Ya, brckp mmg sng tp aku hrp sesapa yg dlm keadaan itu dpt terima perceraian tuh dgn redha dan tabah.......

2) pg td dgr kt TV -ceramah agama

ada hadis ckp (ustaz tuh ckp laaa), destinasi or takdir hidup kita Allah dh tentukan 50,000 tahun sblm Allah wujudkan bumi dan sekelian makhluk lain
Wow! Subhanallah! 50,000 thn sblm ok!!!
Klu arinie kita sangkut dlm jammed nk g keje, mksudnya 50,000 thun sblm wujud bumi Allah dh set kan bhwa tarikh sekian **25Ogostosjotos2015** ko akn sangkut jammed ms nk g kje
Jgn salahkan takdir n jgn menerima takdir tnpa hala
Mksudnya klu arinie kita penagih dadah, jgn lerr ckp, eehh Allah dh set kan 50,000 thn lps ok!
Jwb cmtuh mmg berhak menerima 50,000 sebatan gamaknya!
There goes, Allah tak mengubah nasib sesuatu kaum klu kaum itu sndri xde usaha nk ubah.....
Gitu!

3) Psl ibu mngandung n surah Mariam/Yusof

Nie aku trgelak gak dgr
Ustaz ckp kita digalakkan bc surah Maryam n surah Yusof smsa mngandung
Bkn bererti klu kita teringin sgt nk anak ppuan, kita bc surah Maryam jek, vice versa
Sbnrnya, kna bc dedua surah sbb klu Allah kurniakan kita anak lelaki, budi pekrti, rupa parasnya akn jadik seindah nabi Yusof
N klu Allah kurnikan kita ank ppuan, dia akan tabah setabah Maryam
Kna bc dedua ye kngkawan bkn ikut preference gender yg kita nk
Lawak sbb ustaz tuh cerita, ada isteri mngadu kt dia, dia asik bc surah Maryam sbb nk anak ppuan, sominya plak asik bc surah Yusof sbb nk ank lelaki
So dia ngadu kt ustaz, dia mrh suami dia bc surah lain dr dia sbb dia takut anak dia mngalami kecelaruan gender jadik 'sotong'!
huhuhuhuhu
Ustaz kata ank lelaki or ppuan adalah keje Allah, rezeki dr Allah
Bc surah Maryam/Yusof sbg doa yg baik2 utk anak tuh jek
bole gak lbhkn bc surah Maryam klu ati tuh nk sgt anak ppuan tp ditakuti klu lahir anak tuh sbg lelaki, iman kita akn trgoyah n menyalahkan takdir
"Ish, berbuih2 mulut aku tetiap mlm bc surah Maryam, lahir2 boy plak!"
 Hah kan dh jadik lain tuh
Seeloknya amalkn dedua surah ye!

4) kitaran hidup

Ms aku kecik, aku cm rimas sbb kjp2 aku tgglkan hall, pntas jek tgn mak aku ttup kipas/lmpu
mbazir katanya!
Aku tgk tv, g dpur jap bncuh air, msuk blik tup2 tgk tv dh off
"Eeehh, ibu ingt xde org tgk, mmbzir jek bkk"
Sbnrnya dorg wat cmtuh sbb dorg yg byr api-air kan
Kita plak sesuka ati nk tv sntiasa trbkk, tv sntiasa on

Skang nie mmg pembalasan sipitong wahai munimato!

Aku plak yg kjp2 tgk xde org dpn tv, pntas jek aku ttup!
Xde org kt hall, kipas on , mmbzir syaitonnirrojim nih, off trus!
Pastuh kids jerit, mama nie asik ttup jek tv n kipas!
Heheheh nmpk x kitaran idup dh bermula....
Sbb dh smp masa kita kna byr sndri api air, bru kita tau stress klu mmbazir, 
tahan jek laa tinga klu kids bising pntas nau tgn omak eh ttup suis lmpu kipas....

5) hidup berkitar jadik kitaran hidup....tak reti dh aku nk ltk topic hapa!

ms aku kecik, klu aku blik kg umh atuk aku, aku rs stress bila dorg bkk tv sekuat2 alam pdhal dorg duk ngadap dpn tv
ms tuh sensitiviti kemanusiaan kureeeeng so rs nyampah jek!

pastuh skang aku tgk makpak aku, mak mntua aku plak klu bkk tv/radio kemain mngaum2 sore tv radio tuh pdhal dia duk dpn tuh jekkk, aku msih lg stress tp lbh redha...heheheh

ayah aku bkk tv kmaen kuat, mak mntua aku pon sama
Mmg stress siot sbb memekak weiiii tp bila aku 
istighfar jap bagi lari antu setan suma, aku rs cm sedih sayu gak laaa sbnrnya
dorg dh makin tua, pendengaran makin kurang, sbb tuh bkk tv radio gegak gempita kemain
klu ckp kt tipon pon cmtuh, madaaannnnggg jek x dgr
Itu plak mmg peel ibu aku, asik x dgr klu ckp tipon
kdg2 rs cm nk ltk jek tipon sbb aku dh mcm tarzan george of the jungle kt sini memekik, dia asik lerr tak dgr!
bkn masalah tipon ye kngkwn....fktor pendgrn n usia

Tp bila antu setanniroojim dh lari n aku bleh brpikir  dgn waras, aku mmg redha tabah jek laaaa, 
Tggu masa nnti, aku plak yg akn meroyan bkk tv sekuat ati n ank aku plak yg akn stress, kitaran idup kannn!

Ehh tp aku still curi2 kecikkkan sound tv radio bile dorg g dapur kjp ker gtu, tp to no avail omputeh kata sbb bila dorg msuk blik tgk tv or dgr radio, dorg pulas blik volume tuh kekuat!!
Sod-baaa-roooo ya munimato, your time will come.....

6) Hijrah Stacy


Skli lagi topic artis, jgn x caya!
klu aku dipaksa utk minat satu artis lelaki n satu artis ppuan kt Msia nie, aku pilih Stacy n Akim
Ntah x tau apsal, mls pikir sbb ape aku suka dorg
 tuh bkn isu ku nk citer
Smlm ker klmarin gtu Stacy dh masuk Islam, be a Muslim
Alhamdulillah.....
Bila aku bc dlm FB psl tuh, part paling win ialah bc komen2 org
"dh msuk Islam, bila nk brhijabista??"
Fuhhh extreme sungguh soalan tuh pd aku
Org tuh lom 24jam pon jadik Muslim, ko tya soalan tu?
Utk jwb soalan extreme tuh, ada laaaa org nie komen balas
" Ehhh org tuh baru masuk Islam ko tya bile nk brtudung, baek ko tya Kak Mah yg dh lg lama Islam, bila nk brtudung?"
Heheheh, jwpn yg win! 


Sekian pengajaran idop utk kali ini....











2 comments:

  1. haha suami isteri pun kena pakat baca surah sama ke haha
    Aishah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baca dedua surah kasik adil! hehehe
      Salam prkenalan!

      Delete